Vrei sa iti deschizi un magazin online?

Nu este nici o problema sa deschizi un magazin online, nu ai nevoie nici de cunostinte avansate si nici de investitii majore, dupa cum va povesteam, eu asa am inceput.

Problema e data de aglomeratie, daca in 2007 mi a fost usor sa intru intr-o piata/nisa in care exista suficient loc, acum situatia se prezinta un pic diferit: nisele sunt mai aglomerate, promovarea este mai scumpa, costurile de SEO semnificativ mai mari si asa mai departe. In nici un caz nu va incurajez sa deschideti un (nou) magazin generalist, acestea vor ramane in “grija” regiilor online care dispun de suficient material uman si financiar pentru a dezvolta un ecommerce sustenabil.

Solutia cea mai fezabila sta in magazine foarte nisate si daca este posibil intr-o gama de produse sau servicii pe care o cunosti sau/si intelegi. Asa cum spuneam in iulie, un magazin specializat pe miere ( ca si exemplu ) si produse derivate din apicultura, poate fi usor plasat pe harta comertului online romanesc. Sunt cateva cuvinte cheie pe care le poti creste in google.ro, produsele nu sunt foarte numeroase si poti investi fara costuri mari in continut ( voi dezvolta mai tarziu subiectul ) si te poti folosi cu succes de social media pentru promovarea afacerii tale online.

magazin onlineIdee

Da, este prima problema 🙂 Trebuie sa ai o idee buna, nu are sens sa reincalzesti o ciorba sleita pe o nisa aglomerata. Investeste timp si studiaza: cataloage, articole, experientele altora. Investeste timp si bani: mergi la conferinte si targuri din strainatate, vezi ce asteptari au, fi atent la produse si gadget-uri noi.

Furnizor

Nu, nu te apuci sa ti faci magazinul inainte sa ai habar ce vinzi. Te ai hotarat ce vrei sa vinzi? Perfect! Contacteaza potentialii furnizori, mergi la ei, cere monstre, compara-le, incearca sa identifici un profil al cumparatorului.

Platforma

Pentru inceput poti folosi o platforma gratuita ( de ex Shopmania ) iti va oferi toate facilitatile de care ai nevoie, poti folosi un domeniu propriu sau un subdomeniu.

Daca nu, ai nevoie de un pachet: domeniu+platforma+gazduire. Poti folosi Magento, PrestaShop sau chiar un WooCommerce pe WordPress, sunt printre cele mai populare si vei gasi fara probleme oameni care sa lucreze cu ele. Asigura-te ca oferi varianta mobile, procentul celor care folosesc device-uri mobile este in crestere.  Coreleaza designul cu nisa produselor tale.

Produse

Nu te arunca sa listezi zece mii de produse. Alege cele mai reprezentative produse, cere ajutorul furnizorilor si incepe cu cele mai populare produse. Cauta magazine similare si vezi cum arata paginile de produs, cauta cel mai bun model si incearca sa il implementezi in magazinul tau. Poze clare, din mai multe unghiuri, adauga poze de detaliu si eventual, functie de nisa, schita cu dimensiunile. Asigura-te ca descrierea este vizibila, nici prea lunga si nici prea scurta iar textul este convingator pentru client. Alaturi de specificatile complete pot sa convinga un vizitator sa devina client. Nu uita sa tii cont de cateva reguli de SEO in listare produselor si stabilirea categoriilor.

Promovare

SEO. Nu cere oferte de pret, mai intai plateste 1-2 consultatii pe acest subiect, vei afla o lista de cuvinte cheie si iti poti schita o strategie. Dupa aceea poti solicita oferte, punctual pe baza strategiei tale. Nu uita ca rezultatele nu sunt instante si trebuie sa ai in calcul 5-8 luni perioada de investitie pana vei vedea rezultate. De asemenea solicita consultanta pentru optimizare onpage, vei primi un set de reguli si sfaturi.

CPC. Cea mai rapida varianta. Poti folosi AdWords doar daca te pricepi, daca nu, foloseste oameni care se pricep sau agentii. Poti stabili singur ce buget vrei sa folosesti si impreuna cu Google Analytics vei masura destul de exact rezultate.

Social Media. Poti incepe cu o pagina de Facebook in care sa strangi public interesat de produsele tale, FB Ads iti da posibilitatea sa te promovezi catre un public tinta. Ideea este sa investesti cu cap in aceasta varianta, nu sa cumperi de-a valma pagini de volum cu public care nu este interesat de produsele tale.

Afiliere. Acum ai la dispozitie 2Parale, Profitshare si Piata Digitala, trei retele care iti pot accepta magazinul si iti pun la dispozitie mii de afiliati ce te pot promova. Exista costuri dar platesti la vanzarea efectiva, este cel mai bun canal de promovare pentru un magazin nou. Daca iti permite bugetul, asigura-ti servicii de marketing afiliat profi.

Newsletter. Ofera constant un premiu pentru cei care se aboneaza la newsletter, creeaza un landing page dedicat, foarte atragator, sa ai regulamentul vizibil si extragerile transparente. Foloseste la maxim premiul oferit si castigatorul, promoveaza actiunea pe toate canalale. Poti folosi fara probleme solutia gratuita oferita de Mailchimp, iar functie de nivel, upgradezi la solutii platite.

Nu am luat in calcul alte modalitati de promovare pentru ca in prima faza, in care deschizi magazinul, cred ca sunt suficiente variantele de mai sus.

Concluzii

  • Nu este dificil si nu te lasa imbatat de succes.
  • Continua sa oferi facilitati clientilor tai: poti avea in vedere plata cu card, plata cu card in rate ( Avantaj, Garanti, etc ),mai multe poze, vizualizare 360 grade.
  • Ofera-le suport real vanzare si post vanzare ( numere de telefon dedicate pe retele, ofera raspuns la emailuri in cel mai scurt timp, messenger, etc ). Fa un efort si acopera macar partial orele de seara si weekendurile.
  • Acorda atentie la feedback, vezi ce produse le plac sau ce modificari ar vrea
  • Continua sa adaugi produse noi si masoara cu atentie performantele.

questAi intrebari? Ma gasesti aici, sfaturile mele au fost intodeauna gratuite 🙂

Foto credit @ smartwomanonline.com

2 comments

  1. Mai sunt cateva de completat:
    – Daca vrei sa iti deschizi un magazin online si vrei sa il promovezi (si) prin marketing afiliat ai grija sa iti cumperi o platforma prin care poti sa instalezi diverse script-uri. Daca folosesti ceva gratuit, poti face singur lucrul acesta, insa va fi nevoie sa studiezi in detaliu (lucru care te poate costa ore/zile de studiu).
    – Sa nu pui pe site, produse care nu le poti trimite clientului intr-un timp relativ scurt (72 ore). Daca produsele pe care le ai in magazin, nu sunt pe stoc si nu le poti aduce, nu le tine pe site – mai rau enervezi clientii.
    – Dupa ce ai magazinul online, ocupa-te intens de promovarea lui. Bazeaza-te pe calitatea vizitatorilor si nu pe cantitate (degeaba ai 1000 de vizitatori si iti cumpara doar unul). De obicei, promovarea te va costa mai mult (atat ca timp, cat si ca bani) decat crearea magazinului online.
    – Trebuie sa fii in legatura permanenta cu clientii, ofera-le ce au nevoie. Studiaza-le comportamentul si ofera-le produsul care il cauta.

Comments are closed.